شرایط عضویت

 

 

هر متخصص در یکی از رشته‌های مترجمی زبان‌های خارجی که دارای شرایط زیر باشد، می‌تواند با تصویب هیئت مدیره به عضویت انجمن درآید:

 

 
  • دارا بودن مدرک تخصصی مورد تایید مراجع رسمی کشور (فقط اعضای پیوسته)، یعنی حداقل فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در یکی از رشته‌های زبان‌های خارجه و یا دست کم داشتن دو اثر ترجمه شده و بطور عمومي انتشاریافته 
  • پذیرفتن مفاد اساسنامه
  • محروم‌ نبودن از حقوق اجتماعي
  • داشتن حسن شهرت حرفه‌ای و اجتماعي
 

عضویت: انجمن دارای دو نوع عضو است:

اعضای پیوسته که دارای حق رای بوده و مکلف به پرداخت حق عضویت ساليانه می‌باشند كه اعضای اصلی محسوب می‌شوند.

اعضای افتخاری از بین دانشمندان ایرانی و غیرایرانی که دارای مطالعات و تحقیقات علمی ممتاز هستند و با پیشنهاد هیئت مدیره از سوی مجمع عمومی انتخاب می‌شوند.

تبصره: اعضای افتخاری غیرایرانی باید با اهداف نظام جمهوری اسلامی همسو باشند و یا حداقل با اهداف استکبار جهانی همسو نباشند و به تایید کمیسیون ماده ١٠ احزاب وزارت كشور رسیده باشند.

 

مدارک لازم براي احراز عضويت رسمي و تمديد عضويت در انجمن صنفي مترجمان ايران

 1. تکمیل فرم پيش ثبت نام عضویت الکترونیکی پایگاه اینترنتی انجمن

2. ارائه رونوشت از دانشنامه حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته های زبانهای خارجه دانشگاههای معتبر ایران

* برای دارندگان مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی زبانهای خارجه یا بالاتر که از خارج از کشور فارغ التحصیل شده اند، اخذ تاییدیه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری الزامی است.

*مترجمان محترمی که فاقد تحصیلات دانشگاهی در رشته های زبانهای خارجه هستند می بایست رونوشتهایی از آثار ترجمه و بطور عمومي انتشار یافته خود را تهیه و ارائه کنند.

* برای کتابهای ترجمه شده، ارائه تصویر صفحه عنوان و صفحه شناسنامه حداقل دو کتاب منتشر شده و برای مقالات ترجمه شده و انتشار یافته در نشریات یا مطبوعات، ارائه رونوشت کامل از حداقل دو اثر مذكور الزامی است.

تبصره يك: براي مترجماني كه فاقد مدرك دانشگاهي مرتبطند اما آثار و كتب ترجمه شده اشان، انفرادي يا اشتراكي است، درج نام فرد بعنوان مترجم/ مترجمان در بخش شناسنامه كتاب، الزامي است. بديهي است صرف نام بردن از مترجم/مترجمان در بخش مقدمه يا بخش تقدير از دست اندركاران تهيه كتاب مورد قبول نيست و اثر مترجم پذيرفته نمي شود.

تبصره دو: كليه مترجمان محترم دو زبانه يا بالاتر عضو انجمن لازم است براي هر تعداد زبان خارجه، يكي از دو شرط اصلي عضويت در انجمن ( حداقل داراي مدرك كارشناسي يا دو اثر ترجمه و بطور عمومي انتشار يافته) را احراز و سپس نسبت به ارسال تصوير مدارك خود در زمان ثبت نام اوليه يا متعاقبا به نشاني صندوق پستي انجمن اقدام كرده باشند تا در بخش بانك اطلاعاتي، پرونده و نيز بخش معرفي «اعضاي انجمن»، زبانهاي خارجه آنها اعلام شود.  

تبصره سه: براي درج عنوان «دكتري» در پرونده، بر روي كارت عضويت و نيز بخش «اعضاي انجمن» سايت ضرورت دارد در زمان تشكيل پرونده اوليه يا پس از اتمام تحصيلات در اين مقطع، رونوشت دانشنامه يا گواهينامه ارزشيابي شده دكتري خود را به دبيرخانه انجمن ارسال داريد. ضمنا اطلاع رساني درباره ارتقاء از مقطع کارشناسي به کارشناسي ارشد نيز براي بروز رساني پرونده شخصي اعضاء محترم، ضرورت دارد.

تبصره چهار: به منظورغنی شدن کتابخانه انجمن، مترجمان دارای کتاب، یک جلد از آثار ترجیحا جدیدالانتشار خود را به همراه مدارک عضویت ارسال فرمایند. 

3. رونوشت کارت ملی و صفحه اول شناسنامه
4. ارائه یک  قطعه عکس پرسنلی فقط در قطع 4*3 رنگی جدید (توجه: عکس پاسپورتی یا موبایل عکس ارسال نشود)

* عکسهايي که با چاپگرهاي رنگي يا سياه و سفيد خانگي گرفته يا به مدارک عضويت منگنه شده يا آنكه مهر خورده باشند بعلت فقدان کيفيت مطلوب مورد پذيرش قرار نخواهند گرفت.

 5. پرداخت حق عضویت سالانه به شکل «شناور» و دارای حق انتخاب، به شکل زیر صورت خواهد گرفت:

بدیهی است در اولین مجمع عمومی رسمی انجمن که با حضور اعضای محترم و همچنین حضور نماینده محترم مرجع صادر کننده و تمدید کننده پروانه صنفی انجمن در وزارت کشور، رسمیت خواهد یافت، نسبت به نهایی کردن مبلغ حق عضویت تصمیم گیری خواهد شد. از این رو تا اطلاع ثانوی، پرداختی های اعضای محترم بنا به تشخیص هیات مدیره انجمن، طبق مصوبه جلسه مورخ 1400/4/13 از این تاریخ به شکل «شناور» صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است کلیه مبالغ دریافتی، صرف هزینه های جاری و ثابت اداره انجمن می شود و خواهد شد و اعضای هیات مدیره، حق ریالی برداشت از حساب بانکی انجمن، تحت عنوان حقوق ماهانه یا قراردادی، حق حضور در جلسه یا پاداش را ندارند و نخواهند داشت و کلیه فعالیتهای ایشان، داوطلبانه است.

 الف) حق عضویت سالانه به همان مبلغ مصوب چهارمين مجمع عمومي ساليانه انجمن به تاريخ 1392/12/20 به میزان یک میلیون ریال (صد هزار تومان) با دریافت ایمیلی تصویر کارت عضویت دوزبانه الکترونیکی در مدت یکماه کاری، از زمان دریافت مدارک بی نقص و کامل عضویت یا وصول درخواست تمدید عضویت  (الزامی) برای پرداخت اینجا را کلیک کنید. 

ب) دریافت فیزیک کارت عضویت دوزبانه از طریق ارسال پستی به مبلغ دو میلیون و پانصد هزار ریال (دویست و پنجاه هزار تومان) در بازه زمانی سه ماهه، از زمان دریافت مدارک بی نقص و کامل عضویت یا وصول درخواست تمدید عضویت (اختیاری)

ج) دریافت گواهی رسمی عضویت انجمن (ITIA Certificate) به یکی از سه زبان فارسی، انگلیسی یا آلمانی، ممهور به مهر برجسته طلایی نشان انجمن، دارای نشان عضویت انجمن در فدراسیون جهانی مترجمان (FIT)، با قید تاریخ صدور و تخصیص شماره ثبت به هر گواهی و با ارسال پست پیشتاز به مبلغ پنج میلیون ریال (پانصد هزار تومان) در مدت زمان دو هفته کاری، از زمان دریافت مدارک بی نقص و کامل عضویت یا وصول درخواست تمدید عضویت (اختیاری)

- برای صدور گواهی و تاییدیه عضویت، لازم است درخواست صدور گواهی از طرف اعضای جدید یا فعلی با قید نوع زبان گواهی به نشانی پست الکترونیکی انجمن اعلام شود.

 - اعضای محترم می توانند همزمان دو یا هر سه مورد فوق الاشاره را برگزینند.

- چنانچه اعضای جدید یا تمدیدی، فقط به یکی از بند های ب یا ج یا هر دو نیاز داشته باشند، پرداخت بند الف (حق عضویت سالانه) همچنان الزامی است.

- مترجمان متقاضی بند ب یا ج یا هردو لازم است، فرم «هبه نامه» را بارگذاری و پس از تکمیل مشخصات خود از طریق ایمیلشان به نشانی ایمیل انجمن (این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید) ارسال کنند. 

- در صورت انقضای تاریخ اعتبار و نیاز به تمدید عضویت، دریافت دیجیتالی یا اصل کارت یا گواهی عضویت جدید، نخست باید همانند یک عضو جدید، مطابق دستورالعمل بند های بند 5 (الف، ب، ج یا هر سه) اقدام فرمایید. 

- اعضای محترمی که تنها سه ماه به انقضای تاریخ عضویتشان باقی مانده است اما نیازمند دریافت کارت یا گواهی جدید با تاریخ بیشتر (یکساله) اند، می بایست با انتخاب نوع پرداخت خود برای تمدید عضویتشان اقدام فرمایند. در این صورت از زمان واریز حق عضویت (بند الف)، تاریخ اعتبار یکساله جدید، جایگزین اعتبار باقیمانده اشان خواهد شد و چنانچه به بندهای (ب)، (ج) یا هر دو نیز نیاز داشته باشند باید مطابق شرایط پیش گفته، هزینه های سفارش/های خود را پرداخت کنند. 

- برای پرداخت حق عضویت موضوع بند الف می توانید از طریق ورود به زیرمنوی بالایی «پرداخت حق عضویت سالیانه» از منوی اصلی «عضویت و آموزش» اقدام فرمایید. پرداخت از طریق ورود به سامانه اینترنتی «بام» بانک ملی و نیز پرداخت نقدی در تمامی شعب بانک ملی در سراسر کشور نیز امکانپذیر است.

- برای پرداخت موضوع بندهای ب یا ج و یا هر دو می بایست عدد مجموع را در قالب یک پرداخت اینترنتی جداگانه از طریق مراجعه به «درگاه پرداخت اینترنتی» مندرج در میانه صفحه اول وبسایت انجمن انجام دهید؛ به طوری که در قسمت شرح: «متقاضی بند ب یا ج یا هر دو» را وارد و در قسمت مبلغ نیز «مبلغ بند ب یا ج یا مجموع هر دو» را درج و در نهایت پس از نهایی کردن پرداخت خود، فرم ضمیمه را نیز تکمیل و به ایمیل انجمن (این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید) ارسال فرمایید.  

 

 توضيح: متقاضیان محترمي كه بطور اينترنتي، حق عضويت سالانه خود را پرداخت مي كنند، چنانچه تاكنون عضو انجمن نبوده اند مي بايست به ضميمه ارسال پستي مدارك درخواستي، شماره فاکتور ديجيتالي پرداختی خود را نيز منظور كنند اما چنانچه پرداخت حق عضويت ساليانه اشان از نوع تمديد عضويت است تنها كافي است در تقاضانامه ایمیلی تمدید حق عضویت خود، صرفا به پرداخت اینترنتی خود اشاره کنند که پس از استعلام از طریق پنل مالی وبسایت انجمن، صحت پرداخت ایشان مورد  بررسی قرار می گیرد.

 -  برای وازير نقدي حق عضویت و سایر مبالغ به حساب جاری سیبای بانک ملی به شماره ۰۱۰۶۱۷۰۰۷۳۰۰۳ بنام انجمن صنفی مترجمان ایران (قابل پرداخت در کلیه شعب بانک ملی سراسر کشور) به همراه ارسال اصل و یک نسخه رونوشت از فیش بانکی پرداختی فقط به نشاني صندوق پستي انجمن صنفي مترجمان ايران اقدام فرمایید. توصیه می شود رونوشتی از فیش بانکی پرداختی را نیز برای استعلام های احتمالی، نزد خود نگاه دارید.

 *  در صورت عدم اطمینان از موجود بودن مدارک درخواستی عضویت در انجمن، از پرداخت هرگونه وجهی به حساب انجمن خودداری فرمایید. در غير اينصورت مسئوليتي متوجه انجمن نخواهد بود.

* در صورت در اختیار داشتن مدارک درخواستی و ارسال مدارک، زمان شروع تاریخ عضویت یکساله متقاضیان محترم، روز پرداخت حق عضویت ایشان خواهد بود.

 6. ارسال پاکت مدارک درخواستی برای عضویت در انجمن

 فقط به نشانی: " تهران، صندوق پستی 1911-19395 انجمن صنفي مترجمان ایران " از طریق پست سفارشی و اطلاع رسانی ارسال مدارک به نشانی پست الکترونیکی انجمن (این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید)

7.عمليات صدور و تمديد كارتهاي عضويت در خارج از انجمن صورت مي پذيرد. از آنجا که برای به حد نصاب رسيدن شمار كارتهاي عضويت جديد قابل صدور به هیچوجه نمی توان زمان مشخص و دقیقی را برای صدور و ارسال پستی کارتها تعیین کرد و دستیابی به این حدنصاب، زمانبر و حتی چندماهه است، چنانچه صدور کارت اعضاء بیش از یک نوبت انتظار سه ماهه به طول انجامد، به میزان هر روز تاخیر، یک روز به تاریخ اعتبار کارتهای عضویت افزوده خواهد شد. 

8. مترجمان علاقمند به تمديد عضويت رسمي سالانه خود در انجمن و دريافت كارت عضويت جديد تنها كافي است پس از انتخاب يکي از دو روش پرداخت پيش گفته يا شماره فاکتور ديجيتالي پرداخت به همراه شماره عضويت ثابت و نام و نام خانوادگي اشان را از طريق نشاني پست الکترونيک انجمن، اعلام و يا اصل و كپي فيش بانكي مبلغ حق عضويت را با قيد شماره عضويت ثابت خود به نشاني صندوق پستي انجمن ارسال كنند. بنابراين ديگر نيازي به ارائه ساير مدارك درخواستي همچنين بازگرداندن كارت عضويت قبلي نيست. زمان واريز براي تمديد عضويت مي بايست پس از تاريخ انقضاي مندرج بر روي کارت باشد.

9.براي برقراري ارتباطي مطمئن و پايدار و همچنين ارسال پستي کارتهاي عضويت ساليانه ضروري است هرگونه تغيير در نشاني پستي، شماره هاي تماس و يا نشاني پست الکترونيک خود را در اسرع وقت اطلاع فرماييد؛ در غيراينصورت در صورت دريافت نکردن اطلاعات مربوط به برنامه ها، نشستها، کارگاههاي آموزشي و بويژه عدم تحويل پستي و برگشت خوردن کارتهاي عضويت، مسئوليتي متوجه اين کانون صنفي نخواهد بود.

10. با توجه به آنکه  پس از احراز شرایط متقاضیان، اولین روز عضویت یکساله یا تمدید آن، روز واریز حق عضویت به حساب انجمن است بنابراین بابت حق عضویتهای پرداخت نشده در فاصله زمانی چند ماه یا بیشتر تا زمان تمدید عضویت از سوی اعضاء محترم وجهی دریافت نمی شود و اعضای علاقمند به تمدید عضویت تنها کاافی است با پرداخت حق عضویت همان سال، عضویت خود را در انجمن تمدید کنند. ضمنا برای تمدید، نیازی به تحویل یا ارسال پستی کارتهای منقضی شده قبلی نیست.  

11. اعضاء محترم مي بايست در حفظ و حراست از کارت عضويت خود کوشا باشند. زيرا صدور کارت المثني، هزينه بر و با محدوديت همراه است. 

 نکته مهم 1 : نظر به تخصصی بودن انجمن صنفی مترجمان ایران فقط حائزان شرایط پیش گفته، امکان عضويت رسمي در انجمن و کميته هاي کاري آن و نيز برخورداري از حق راي يا نامزدي در انتخابات هيات مديره و بازرسي مجامع عمومي انجمن را خواهند داشت.

نکته مهم 2 : با توجه به آنکه اکثر قریب به اتفاق اطلاع رسانی های مهم انجمن از قبیل ارسال پیامک تاییدیه پرداخت الکترونیکی حق عضویت سالیانه بلافاصله بعد از تراکنش بانکی موفق، اعلام زمان ارسال پستی کارت عضویت، اعلام زمان برگزاری مجمع عمومی سالیانه و رویدادهای دیگر از طریق سامانه پیامک کوتاه انجمن انجام می شود، مسئولیتی بابت عدم ارسال پیامکهای انجمن به اعضای محترمی که راسا نسبت به مسدود کردن شماره تلفن همراه خود در دریافت پیامکهای تبلیغاتی اقدام کرده اند، نیست. 

 

 بخشی از مزایای عضویت در انجمن صنفی مترجمان ایران

 

· شرکت در کلیه نشستها، همایشهای ساليانه و ادواری و همچنين دوره ها و كارگاههاي آموزشي انجمن
· برخورداری از حق رای در انتخاب هیات رئیسه و بازرسان انجمن
· اعلام نامزدی در انتخابات هیات رئیسه و بازرسی انجمن
· عضویت فعال در بخشهای اجرایی هفتگانه انجمن
· تاسیس شعب یا دفاتر قانونی انجمن در شهرستانها طبق تبصره یک ماده هفده اساسنامه انجمن

. تخصیص شماره عضویت ثابت

. مشاوره در مورد انتشار یا ویرایش آثار اعضاء 
· دریافت کارت عضویت عادی دو زبانه فارسي و انگليسي و صدور گواهی عضویت در صورت تمایل (کارت عضویت حرفه ای، تنها برای داوطلبان شرکت در آزمونهای ادواری سطح سنجی و احراز حد نصاب قبولی در یک یا چند شاخه مختلف تسلط به زبان/های خارجه اعم از ترجمه کتبی، شفاهی، همزمان و ترجمه فیلم و خبر صادر خواهد شد.)
· درج آثار اعضاء در کانال اطلاع رسانی تلگرامی انجمن 
· اطلاع رسانی در خصوص معرفی فرصتهای شغلی معتبر به اعضاء و تلاش برای اشتغالزایی مترجمان حرفه ای و هدایت و حمایت نومترجمان ایرانی برای ورودی مدبرانه به بازار ترجمه

 

برای تکمیل فرم عضویت اینجا را کلیک کنید